1930’lu yıllarda hüküm süren Büyük Ekonomik Buhran sırasında makineleşmenin de etkisi ile bozulan ekonomik ve toplumsal koşulları, artan işsizlik sorununu dile getiren bu film Charlie Chaplin’in ilk kez 1914 yılında yarattığı Küçük serseri (Şarlo) tiplemesine dayanan son filmdir. Her filminde daha da mükemmeliyetçi olan Chaplin, “Asri Zamanlar”‘ı o dönem için rekor sayılabilecek bir süre olan 10 ayda çekmiş ve kurgu öncesi 100 kilometre uzunluğunda negatif film harcamıştı. Chaplin’in “Modern Times”‘da Komünizm propagandası yaptığı ileri sürüldüğü için film ABD’de gişede pek başarılı olamadı, 1,5 milyon dolara malolan film ancak 1 milyon dolar hasılat yaptı. Aynı nedenle Almanya ve İtalya’da da yasaklandı. Avrupa’nın geri kalanında ise çok büyük başarı kazandı.
Film, ağıllarına doğru hızla ilerleyen bir koyun sürüsünün üstten görüntüsüyle başlıyor. İşte bu noktada Charlie Chaplinin yarattığı lümpen serseri, anarşist kimliğiyle ön plan çıkıyor. Kısacası Chaplin ve Modern Zamanlar gerek yarattıkları karakter gerekse de
sinematografik diliyle modern yaşamın inşa ettiği konformizmin hapishanesinin modernist firarileridir.
Yönetmen | Charles Chaplin |
Senaryo | Charles Chaplin |
Görüntü Yönetmeni | Ira H. Morgan,Roland Totheroh |
Müzik | Charles Chaplin |
Türkçe Adı | Modern Zamanlar |
Yapım | 1936 |
Ülke | ABD |
Tür | Komedi, Dram, |
Süre | 87 Dakika |
Diğer Adları | Asri Zamanlar, The Masses |
Oyuncu |
Rol |
Charles Chaplin | A Factory Worker (as Charlie Chaplin) |
Paulette Goddard | A Gamin |
Henry Bergman | Cafe Proprietor |
Tiny Sandford | Big Bill (as Stanley Sandford) |
Chester Conklin | Mechanic |
Hank Mann | Burglar |
Stanley Blystone | Gamin’s Father |
Al Ernest Garcia | President of the Electro Steel Corp. (as Allan Garcia) |
Richard Alexander | Prison Cellmate (as Dick Alexander) |
Cecil Reynolds | Minister |
Mira McKinney | Minister’s Wife (as Myra McKinney) |
Murdock MacQuarrie | J. Widdecombe Billows (as Murdoch McQuarrie) |
Wilfred Lucas | Juvenile Officer |
Edward LeSaint | Sheriff Couler (as Ed Le Sainte) |
Fred Malatesta | Cafe Head Waiter |
Konusu:
Bir fabrikada montaj hattında monoton bir işte ve delicesine bir tempoda çalıştırılan bir işçi (Charles Chaplin) tempoya ayak uyduramaz ve zamanla ruhsal çöküntüye uğrar. Monoton vida sıkma işinden alınarak deneysel bir ‘otomatik yemek yedirme makinası’nda kobay olarak kullanılır. Bir dizi şanssız olay sonucunda patronları onun delirmiş olduğuna kanaat getirerek bir akıl hastanesine gönderirler. Buradan çıktığında da tesadüfen elinde salladığı kırmızı bir bayraktan ötürü komünist bir provokatör zannedilerek bu kez de hapishaneye gönderilir. Burada toplu bir firarı engellediği için ödül olarak serbest bırakılır. Sokakta babası grev sırasında öldürülen bir genç kızla (Paulette Goddard) tanışır ve onun arkadaşı ve koruyucusu olur. Ona bakabilmek için birkaç işe girer ama hepsinden de kısa sürede atılır, zaman zaman da tekrar hapse girer çıkar. Hapiste olduğu bir zamanda kız gece kulüplerinden birinde dansöz olarak çalışmaya başlar ve Şarlo’ya da aynı yerde bir iş bulur. Serbest bırakıldıktan sonra işe başlayan Şarlo, masalara şarkı söyleyerek servis yapan bir garson olarak kısa sürede büyük bir başarı kazanır, ama bu mutlulukları uzun sürmez. Zira yetimhane yetkilileri kızı geri alabilmek için peşlerindedir ve ikili mecburen oradan kaçmak zorunda kalır. Bütün olanlardan yılan genç kız moralsiz bir şekilde “Bunca zahmete değer mi?” deyince Şarlo ünlü repliğini tekrarlar: “Gülümse, umudunu kaybetme, başaracağız” (Filmin tema müziğinin adı da Smile dır (Türkçesi: Gülümse) ve bu replik sinema tarihine ara yazısı ile verilmiş son replik olarak geçecektir). Son sahnede tüm Şarlo filmlerinde olduğu gibi ikiliyi Kaliforniya otoyolunda yeni maceralara doğru giderlerken görürüz.